Aktuális

A speciális szakiskolák a tanulásban akadályozott tanulók számára biztosítják a szakképesítés elvégzését és szakma elsajátítását, egységben tartalmazva az oktatást, nevelést, képzést és az egyéni képességek korrekcióját.
A készségfejlesztő speciális szakiskolák az értelmileg akadályozott tanulók részére egyszerű szakmai ismeretek elsajátítását biztosítják, illetve a mindennapi felnőtt életre, munkára készítenek fel.
Egyesületünk célja: tanulóink esélyegyenlőségének elősegítése.
Az Egyesületnek fizetett alkalmazottja nincs, az igazgatók, tanárok és szakoktatók szabad idejükben, ingyen dolgoznak céljaink eléréséért.


 

  

 


 

 


 

 

 


Gyászol a Bajai EGYMI, a magyar gyógypedagógia...

 

 

 


Vizsgák szervezésével és lebonyolításával kapcsolatban gondja, problémája akad az alábbi linken kérhet segítséget: 

 
https://vb.mer.gov.hu/?oldal=kapcsolat  

 


 

Megjelent a MK 118.száma, tájékoztatás az iskolák júniusi működéséről és a pedagógus minősítési eljárások működéséről :  - http://www.aranyoskozszolg.ininet.hu/?q=node%2F873&fbclid=IwAR3u2ZJXy54YwXU07z79par34hQj2YydG8T_cJI_TH7EoVW5zGS-7SsJOx4

 


Szakmai vizsgákról

 


 

„SPECIÁLIS” SZAKISKOLÁK ORSZÁGOS SPORTFESZTIVÁLJA 2020

 


 Pályázati lehetőség

 


Szakiskolák Országos Kulturális Fesztiválja

(A dokumentumok letölthetőek a dokumentumra jobb egérkattintás, majd mentés másként, vagy IDE KATTINTVA.)

 

 

 


Taigetosz hétezer gyermeknek

 

 

„És nem sejthetem, mikor lesz elég ok,
előkotorni azt a kartotékot,
mely jogom sérti meg.”
József Attila: Levegőt!

2011-ben elhangzott egy ma már klasszikusnak számító mondat Orbán Viktortól: „Nem hagyunk senkit sem az út szélén”. Az út szélén nem hagynak, de árokba kényszerítenek napjainkban közel 7000 gyermeket, mert ellehetetlenítik továbbtanulásukat. Ők a tanulási, magatartási zavarokkal és születésüktől fogva testi, szellemi hátrányokkal élők, akik jelenleg szakiskolai képzésben részesülnek, 200 feladatellátási helyen kapnak arra lehetőséget, hogy a munkaerőpiac számára alkalmas emberek legyenek, és ne állami kegyből osztogatott segélyeken éljenek. 
Az ő képzésüket eddig az EGYMI (Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény) oldotta meg. Ezekben az intézményekben a mostani szakemberhiányos időkben, erőn felüli teljesítménnyel esélyt adnak a hátrányokkal küzdő gyermekeknek, hogy emberhez méltó és a társadalom számára hasznos életet tudjanak élni.
Tudomásunk van arról, hogy több helyen a fenntartó a 2019/2020. tanévben előkészítő évfolyamra beiskolázott, sajátos nevelési igényű tanulók számára a jövő ősztől kezdődő képzések osztályindítási engedélyét visszavonta, mégpedig a szakképesítések OKJ módosítással összefüggő megszűnésére hivatkozva. Jó példa ez arra, hogy egy „csavar” a rendszerben hogyan és miként akar előre megfelelni a még általa nem ismert, és így rosszul értelmezett jogszabályoknak. Azt is meg kell említeni, hogy miután a beiskolázás szakmaválasztással történt, a tanulók és a szülők okkal panaszolják a már megkezdett képzés feltételeinek megváltoztatását, aminek a tilalmát egyébként jogszabályok garantálják.
Ugyan a részszakmára felkészítő szakmai oktatás a jövőben is megszervezhető a sajátos nevelési igényű tanulók számára (speciális) szakiskolában is, azonban ez az iskolatípus az új szakképzési jogszabályi környezetben nem minősül szakképző intézménynek. Eddig is problémát jelentett a túlnyomórészt a tankerületi központok fenntartásában, az EGYMI-k szervezetében működő (speciális) szakiskolákban a szakmai anyag igénylése, beszerzése, de ezt követően, mivel már nem minősülnek szakképző intézménynek, ez még sokkal problémásabb lesz. 
Arról nem is beszélve, hogy ezekben a szakiskolákban nem jogosultak a tanulók az ösztöndíjra! Az pedig kifejezetten káros és hátrányos, sőt módszerét tekintve alantas, hogy csak a szakképző iskolában tanulót megillető ösztöndíj felére jogosult a műhelyiskolában tanuló gyermek. Az itt dolgozó gyermek lehet SNI-s is, ezzel tehát átcsábíthatják az EGYMI intézményekből a tanulókat az új típusú szakképzési formába (1993 előtt: szakmunkásképző; 2016 előtt: szakiskola; jelenleg 2016 óta: szakközépiskola; 2020-tól: szakképző iskola, mely jelenleg a szakképző intézmények gyűjtőneve; már az átkeresztelések sorozata is kaotikus és átláthatatlan a laikusoknak). Ami azért döbbenetes, mert az SNI-s gyermekek fejlesztéséhez szükséges gyógypedagógiai módszertan, tudás, személyi feltételek meghatározóan az EGYMI intézményeiben állnak rendelkezésre. És ezek kiegészülnek azokkal a szinergiákkal, amiket a többcélú (óvoda, általános iskola, speciális szakiskola) EGYMI-k működése lehetővé tesz.
Nagyon kíváncsiak vagyunk arra, hogy egy műhelyiskolában egy ADHD (figyelemhiányos, hiperaktivitás zavaros) gyermekkel mit fog kezdeni az a szakmájában remek mesterember, aki semmilyen gyógypedagógiai módszertani ismerettel nem rendelkezik. Tizenhat éves kora előtt kidobja a diákot, mert nem tud vele mit kezdeni? Akkor a szülő lesz a felelős, mert nem tudja a gyermek az első szakmáját megszerezni, és ezért elveszik tőle a családi pótlékot? Garantáltan növekedni fog a lemorzsolódás amúgy sem alacsony aránya. 
Végiggondolták az illetékesek törvényeik következményeit? Ha nem, az azt jelenti, hogy nem ismerik a rendszert a döntéshozók. Arra már nem is merünk gondolni, hogy látták ezt a gondot, és tudatosan hozták lehetetlen helyzetbe az egyébként is nehéz sorsú gyermekeket és családjaikat. 
Tipikus esete ez annak, hogy egy rendszer hogyan és miként akar megszabadulni a számára nem kívánatos tanulóktól, akik az átlagosnál sokkal több pénzt és humánerőforrást igényelnének. Hosszú távú társadalmi célokat áldoznak be a politika rövidtávú igényeinek, hogy pénzt tudjanak megtakarítani az elesettektől elvett támogatások révén.
 
Forrás: nepszava.hu

 


 

Az INNOVATÍV KÉPZÉSTÁMOGATÓ KÖZPONT weboldala IDE KATTINTVA, vagy a https://ikk.hu linken keresztül elérhető.

 
 
 
 

Szakképzési Törvény (2019) 
 
 

Tisztelt SPECOE Tagok!
 
Tájékoztatom Önöket, hogy a melléklet egy összefoglaló táblázat, amely fordítókulcsként használható a jelenlegi és az iskolarendszerben 2020/2021-es tanévtől alkalmazandó jegyzék között.
 
A táblázat IDE KATTINTVA elérhető.

 

 


 "Speciális" Szakiskolák Országos Sportfesztiválja 2019.

Idén is Baja rendezte meg a "Speciális" Szakiskolák Országos Sportfesztiválját. A sportesemény sikeresen lezajlott, mind a gyerekek, mind a kísérők számos pozitív tapasztalattal és számos jó eredménnyel térhettek haza.

A verseny képei letölthetőek IDE KATTINTVA.

 


SZKTV 2019

 

Több mint húsz éve Baja biztosít otthont a Szakma kiváló tanulója versenynek: a megmérettetésen idén harminc speciális szakiskola 109 diákja vesz részt.
 
 
 
 
 

A verseny képei letölthetőek IDE KATTINTVA.

 

 



 

 Szakiskolák Országos Művészeti Fesztiválja

2019. március 21.

 

Az egész országból 13 intézmény, 110 diákja, 5 művészeti ágban mérte össze tudását a Szakiskolák Országos Művészeti Fesztiválján. A rangos eseményt idén ismét Győrben rendezték meg a Pattantyús-Ábrahám Géza Ipari és Szakközépiskolában. A házigazda Szabóky Adolf Szakiskola igazgatója a megnyitón azt mondta, óriási megtiszteltetés, hogy ismét a városban rendezik a fesztivált, míg dr. Fekete Dávid alpolgármester a diákoknak, tanáraiknak és szüleiknek köszönte meg, hogy lelkiismeretesen készültek a megmérettetésre.

 

További képek IDE KATTINTVA megtekinthetőek.

 

Díjazottak

 


 

 


 
Még mindig aktuális ...
 
 
 
 

 

 

 

Nyomtatás